Na co zwrócić uwagę przygotowując dziecko do rozpoczęcia nauki w szkole - pedagog z SP 3 radzi
Na co zwrócić uwagę przygotowując dziecko do rozpoczęcia nauki w szkole
1. Rozwój fizyczny:
2. Rozwój emocjonalno-społeczny:
istotne jest uczenie dziecka samouspokajania – rodzic często powtarza, gdy pojawia się niepowodzenie „ ważne, że się starasz, jeśli coś się nie udaje to nie szkodzi, przecież dopiero się tego uczysz”
3. Podatność na nauczanie
4. Kompetencje poznawcze oraz gotowość do nauki pisania, czytania i edukacji matematycznej.
Omówię wybrane sfery rozwoju w oparciu o nową podstawę programową wychowania przedszkolnego, w każdym z obszarów uwzględniono umiejętności
i wiadomości, które dziecko powinno wykazywać pod koniec wychowania przedszkolnego
1) dziecko zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie
2) mówi płynnie, niezbyt głośno
3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi
o ważnych sprawach
4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
Oczywiście mogą się jeszcze czasem zdarzać agramatyzmy (np.: dwa ręce) czy błędy składniowe, dość często występują u dzieci zaburzenia artykulacji, szczególnie seplenienie, stąd ważna jest terapia logopedyczna, jeśli było takie zalecenie. Ważne jest pytanie dziecka co ciekawego wydarzyło w ciągu dnia, czytanie bajek, opowiadanie treści obrazków czy wymyślonych historyjek
2. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
1) dziecko przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (np.: jeśli zbyt mocno pociągnę drzwiczki autka to mogą się urwać, jeśli dokładnie ustawie klocki to wieża się nie zburzy łatwo)
2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne (np.: pies i kot są podobne bo to zwierzęta, bo mają ogony, ale różnią się od auta; klocki domina
o takim samych wzorze pasują do siebie)
3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć (np.: jak dziecko nie weźmie parasola w deszczowy dzień to może zmoknąć)
W ćwiczeniu tych umiejętności pomocne są gry typu Domino, Czarny Piotruś, Memo, wynajdywanie różnic między dwoma obrazkami, możemy wykorzystać przedmioty dostępne w domu i prosić dziecko, aby tworzyło grupy podobnych obiektów oraz nazywało to podobieństwo (np. do jedzenia, owoce). Ważne są rozmowy z dziećmi dotyczące codziennych sytuacji np.: jak zaplanować działania lub spokojnie omówić co spodobało sukces lub porażkę w działaniu dziecka lub swoim.
1) dziecko liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego (jeden dwa, trzy , cztery, a nie dwa, pięć , osiem)
2) wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych (np. patyczki, kredki, guziki)
3) ustala równoliczność dwóch zbiorów oraz posługuje się liczebnikami porządkowymi (np.,: tu są 2 jabłka a tu 2 śliwki, to tyle samo; liczebniki pierwszy, drugi itd.)
4) rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów
w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
5) wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą;
6) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.
Oczywiście dzieci uczą się dopiero tych umiejętności, warto poprosić dziecko, aby w sklepie to ono włożyło do koszyka 5 jabłek, licząc je po kolei (na początku pomagamy dziecku licząc z nim na głos); w rozróżnianiu stron lewa/ prawa pomaga czasem założenie dziecku co jakiś czas luźnej gumki na rękę np.: prawą, kojarzenie strony z czynnością przez dzieci wykonywaną np. jesz prawą/lewą ręką – warto to ćwiczyć, ale część osób dorosłych ma nadal trudność w szybkim pokazaniu stron lewa i prawa, stąd ćwiczenie ma być zabawą, jeśli dziecko ma problem musimy dać mu więcej czasu lub zaakceptować jego trudność
1) potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu:
narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki
2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach
3) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do
rysowania, wycinania i nauki pisania
4) interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania
5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami
6) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
7) rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często
stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu.
Warto czytać dziecku bajki (5-10 minut), potem porozmawiać o tym kto był bohaterem, co się wydarzyło, dzieci chętnie bawią się w to jeśli również mogą nam zadawać pytania do tekstu – nauka zamienia się wtedy w konkurs (na początku dzieci można zacząć od 1-2 zdań). Zabawy z głosowaniem wymagają szczegółowego instruktażu, którego udzieli państwu nauczyciel opiekujący się dzieckiem. W ćwiczeniu sprawności ręki ważne jest aby dziecko, rysowało na razie duże kształty, częściej na tablicy, wprowadzamy też inne zabawy: lepienie z plasteliny, wycinanki, wydzieranki z papieru, klocki legopodobne – unikamy pisania w wąskiej liniaturze, lepiej żeby dziecko rysowało szlaczki, niż litery –chyba, że lubi to i nie ma z tym problemów. W opanowaniu umiejętności czytania i pisania oprócz spostrzegania słuchowego (ćwiczenia z sylabami, głoskami) potrzebny jest odpowiedni poziom rozwoju spostrzegania wzrokowego. Dziecko musi nauczyć się wyróżniać elementy i łączyć je w całość, Obok zabaw już wcześniej opisanych w punkcie b) pomocne mogą być puzzle.
Oprac. wg informacji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łosicach