05-07-2016
XXIII sesja Rady Miasta Lubań, będąca sesją absolutoryjną, obfitowała w wydarzenia. Podjęto na niej decyzję o powstaniu Miejskiej Rady Seniorów i Centrum Usług Wspólnych Gminy Miejskiej Lubań, omówiono również sprawy budżetu, finansów i oświaty.
Najważniejszą decyzją radnych podczas czerwcowej sesji było udzielenie absolutorium burmistrzowi Arkadiuszowi Słowińskiemu. Rozpoczęto od zatwierdzenia rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego Miasta Lubań obejmującego bilans wraz z objaśnieniami za rok 2015. Skarbnik Miasta Lubań przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Lubań 2015.
- W wyniku analizy struktury dochodów za rok 2014 i 2015 wynika prosty wniosek, że nie jest możliwe zwiększenie dochodów miasta bez zmiany struktury dochodów, a to może zmienić tylko Sejm – przedstawiał na sesji Skarbnik Miasta Lubań, Marian Zwierzański. - Dochody ogółem zwiększyły się w 2015 roku o kwotę 955.780,52 zł w stosunku do 2014 roku. Uległy zmianie dochody majątkowe w wyniku porozumień na budowę Centrum Odpadów Komunalnych zwiększyły się tylko dochody o kwotę 200.000 zł i zmniejszyły się dotacje z UE o kwotę 576.865,45 zł. W 2015 roku w wyniku podjętych działań egzekucyjnych wzrosły dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych o kwotę około 1.879.902,99 zł, lecz zmniejszyły się dotacje celowe oraz subwencje, dochody majątkowe. Wydatki budżetu 2015 roku są mniejsze niż wydatki w 2014 roku o kwotę 4.603.539,40 zł i miały istotny wpływ na wynik budżetu w 2015 roku tj. w nadwyżce budżetowej w wysokości 1.781.384,92 zł oraz zmniejszenie zadłużenia Gminy Miejskiej Lubań do 38,73% wykonanych dochodów w 2015 roku. Wynik finansowy budżetu w 2014 roku osiągnął deficyt budżetowy w wysokości - 3.777.935 zł, wynik finansowy budżetu w 2015 roku dał nadwyżkę budżetową w wysokości + 1.781.384,92 zł. Środki finansowe na inwestycje w 2014 roku opiewały na kwotę 1.902.683 zł, zaś w 2015 wyniosły 3.054.479,08 zł. Tylko oszczędności mogą być motorem rozwoju miasta, ponieważ mienie komunalne zostało w zdecydowanej większości sprywatyzowane i Gmina nie posiada już zbyt dużego zbędnego majątku. Przedstawiona powyżej analiza budżetu za rok 2015 w zakresie dochodów, wydatków, realizacji inwestycji oraz osiągniętego wyniku finansowego zasługuje na pozytywną oceną – podsumował swoja wypowiedź urzędnik.
Po zapoznaniu się z wszystkimi koniecznymi dokumentami, w tym bardzo dobrą opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej, postępując zgodnie z przyjętą procedurą, Rada Miasta udzieliła Burmistrzowi Miasta Lubań absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2015 rok.
Zgodnie z kolejną decyzją radnych, od 1 stycznia 2017 roku w Lubaniu zacznie działać nowa jednostka organizacyjna, zwana "Centrum Usług Wspólnych Gminy Miejskiej Lubań". Od tej pory lubańskie przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja, będą miały wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną. Coraz większa liczba osób starszych oraz coraz większa aktywność tych osób na różnych polach jest zjawiskiem powszechnym w całej Polsce. Z wnioskiem do Ośrodka Wsparcia Dziennego w Lubaniu o pomoc w utworzeniu Rady Seniorów Miasta Lubań wystąpiły środowiska seniorskie działające na terenie miasta. W celu zapewnienia seniorom wpływu na sprawy dotyczące społeczności miasta Lubania, utworzono projekt uchwały powołującej Radę Seniorów Miasta Lubań. Głównym celem działania komórki będzie tworzenie warunków do wykorzystania potencjału środowisk senioralnych Miasta Lubań poprzez ich reprezentowanie, wzmacnianie, integrowanie i pobudzanie aktywności obywatelskiej. Dokonano niewielkich zmian w planie dochodów budżetu miasta na 2016 rok. Po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lubaniu, Rada Miasta Lubań uchwaliła nowy regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Lubań. Tym samym stracił moc regulamin obowiązujący od 2012 roku. Na ostatniej sesji rozpatrywano kilka projektów uchwał, które odnosiły się do dokumentów już istniejących, ale wymagających pewnych modyfikacji. Niewielkie zmiany, raczej o charakterze terminologicznym, pojawiły się w uchwale w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miejskiej Lubań. Pewne poprawki pojawiły się również w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miejskiej Lubań, co ma usprawnić i dostosować działania miejskie do obowiązujących norm. W uchwale z 30 czerwca 2015 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Lubań wprowadzono drobne modyfikacje usprawniające wypłatę. Uregulowano też procedury związane ze sprawami mieszkaniowymi, przyjmując „Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejskiej Lubań na lata 2016-2021”. Rada Miasta Lubań przyjęła również uchwałę ustalającą zasady i tryb gospodarowania lokalami użytkowymi, stanowiącymi własność Gminy Miejskiej Lubań, co pozwoli na wprowadzenie bardziej czytelnych procedur najmu lokali użytkowych wchodzących w skład zasobu Gminy Miejskiej Lubań oraz umożliwi realizację polityki racjonalnego i efektywnego gospodarowania tym zasobem. Dla dokładniejszego przeanalizowania sytuacji zdjęto z obrad projekt uchwały o zwiększeniu tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin pedagogom, psychologom i logopedom. Uchwalono też plan pracy Rady Miasta Lubań oraz plany pracy stałych komisji Rady Miasta Lubań na II półrocze 2016.
(ŁCR)