Załącznik do Zarządzenia Nr 26/2023
Burmistrza Miasta Lubań
z dnia 06 lutego 2023r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Ośrodka Wsparcia Dziennego w Lubaniu
Rozdział I – Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny Ośrodka Wsparcia Dziennego w Lubaniu zwany dalej „Regulaminem”, określa:
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
§ 3
§ 4
Godziny pracy Ośrodka:
Rozdział II – Organizacja Ośrodka
§5
Ośrodek funkcjonuje na zasadzie służbowego podporządkowania, podziału czynności i uprawnień dla poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
§ 6
1.Pracą Ośrodka kieruje Dyrektor, który jest odpowiedzialny za całokształt pracy kierowanej przez niego jednostki, w tym za gospodarkę finansową Ośrodka.
2.Dyrektor podlega służbowo Burmistrzowi Miasta Lubań, który wykonuje w stosunku do Dyrektora czynności z zakresu prawa pracy.
3.Do wyłącznej kompetencji Dyrektora należy w szczególności:
a) kierowanie i realizacja zadań Ośrodka określonych w statucie w oparciu o obowiązujące przepisy,
b) reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,
c) programowanie i planowanie pracy Ośrodka, w tym sporządzanie projektów planów finansowych,
d) kierowanie bieżącymi sprawami, składanie oświadczeń woli w imieniu Ośrodka zgodnie z pełnomocnictwem udzielonym przez Burmistrza Miasta Lubań,
e) wykonywanie funkcji pracodawcy w stosunku do pracowników Ośrodka,
f) ustalenie indywidualnych zakresów czynności pracownikom,
g) kształtowanie polityki kadrowej, szkoleniowej, płacowej, finansowej w oparciu o obowiązujące przepisy,
h) zapewnienie dostępu do informacji publicznej w oparciu o obowiązujące przepisy prawa,
i) racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi Ośrodka zgodnie z przyjętym planem finansowym,
j) sprawowanie systematycznego nadzoru nad przestrzeganiem przez pracowników zasad postępowania i załatwiania spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami,
k) prawidłowe gospodarowanie i zabezpieczenie mienia Ośrodka,
l) nadzór nad przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie działania Ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami,
m) wprowadzenie i wykonywanie systemu kontroli zarządczej,
n) wydawanie aktów wewnętrznych w formie zarządzeń, regulaminów, instrukcji, wytycznych i komunikatów.
4.W czasie nieobecności w pracy Dyrektora spowodowanej urlopem wypoczynkowym, urlopem okolicznościowym, delegacją służbową oraz inną usprawiedliwioną nieobecnością zastępuje go wyznaczony przez niego pracownik na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Miasta Lubań.
5.Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski klientów oraz pracowników od poniedziałku do piątku w godzinach pracy biura Ośrodka.
§ 7
Strukturę organizacyjną Ośrodka stanowią:
1.Dyrektor.
2.Zespół ds. Placówki Wsparcia Dziennego.
3.Zespół ds. administracyjnych i obsługi.
a) Zespół dzieli się na stanowiska pracy.
b) Strukturę organizacyjną Ośrodka określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do Regulaminu.
Rozdział III – Zasady i zakres działania Ośrodka
§ 8
Ośrodek działa według następujących zasad:
§9
Pracownicy Ośrodka w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Ośrodka działają na podstawie i w granicach prawa oraz obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
§ 10
§ 11
§ 12
§ 13
§ 14
Do wspólnych zadań pracowników Ośrodka należy:
Rozdział IV – Zasady i zakres działania Placówki Wsparcia Dziennego
§ 15
1.Obszarem działania Placówki Wsparcia Dziennego jest Gmina Miejska Lubań.
2.Placówka przeznaczona jest dla dzieci z terenu Gminy Miejskiej Lubań.
3.Placówka działa w cyklu całorocznym.
4.Pobyt dziecka w Placówce Wsparcia Dziennego jest:
a) nieodpłatny,
b) dobrowolny na pisemny wniosek rodzica,
c) na wniosek sądu powszechnego.
5.Placówka Wsparcia Dziennego prowadzona jest w dwóch formach:
a) opiekuńczej- świetlica,
b) specjalistycznej.
6.Do zadań formy opiekuńczej- świetlicy należy w szczególności:
a) opieka i wychowanie,
b) pomoc w nauce,
c) organizacja czasu wolnego, zabawa i zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań.
7.Do zadań formy specjalistycznej należy w szczególności:
a) organizacja zajęć terapeutycznych socjoterapeutycznych, korekcyjnych, logopedycznych, kompensacyjnych,
b) realizacja indywidualnych programów korekcyjnych, psychokorekcyjnych lub psychoprofilaktycznych w szczególności terapia pedagogiczna, psychologiczna i socjoterapia.
8.Dzieci uczestniczą w zajęciach formy specjalistycznej na wniosek rodzica lub na podstawie zaświadczenia, opinii z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
9.Placówka Wsparcia Dziennego zapewnia także zagospodarowanie czasu wolnego w okresie wolnym od nauki szkolnej (np. ferie, wakacje, dni wolne od zajęć szkolnych).
10.W Placówce Wsparcia Dziennego prowadzone jest także poradnictwo rodzinne poprzez:
a) warsztaty,
b) treningi,
c) wykłady,
d) indywidualne konsultacje.
§ 16
Dokumentację Placówki Wsparcia Dziennego stanowi:
1.W formie opiekuńczej-świetlicy:
a) dziennik zajęć, który powinien zawierać listę obecności uczestników, temat i opis prowadzonych zajęć,
b) roczny plan pracy,
c) miesięczny plan pracy,
d) zeszyt obserwacji do notowania niepokojących spostrzeżeń u dzieci
e) kartę zgłoszeniową uczestnika, zawierającą zgoda rodzica /opiekuna prawnego na udział w zajęciach prowadzonych w Placówce Wsparcia Dziennego,
2.W formie specjalistycznej:
a) dziennik zajęć specjalistycznych, który powinien zawierać listę obecności uczestników, temat i opis prowadzonych zajęć,
b) indywidualne programy korekcyjne, programy psychokorekcyjne lub psychoprofilaktyczne,
c) arkusz obserwacji dziecka.
3.Dokumentacja prowadzona jest przez wychowawców i specjalistów z przestrzeganiem zasad poufności i dyskrecji.
4.Ośrodek na pisemny wniosek rodzica, sądu powszechnego, Ośrodka Pomocy Społecznej lub innej instytucji działającej na rzecz dobra dziecka może udostępnić informacje na temat dziecka.
§ 17
1.W Placówce Wsparcia Dziennego zajęcia prowadzą: zespół placówki wsparcia dziennego
a) starszy wychowawca- koordynator,
b) wychowawcy,
c) specjaliści z zakresu socjoterapii, terapii pedagogicznej i psychologii lub innych specjalizacji.
2.Do zadań starszego wychowawcy- koordynatora w szczególności należy:
a) dbałość za prawidłowe i bieżące prowadzenie dokumentacji,
b) zatwierdzanie planów pracy oraz sprawozdań,
c) koordynowanie spotkań, uroczystości, wyjść i wyjazdów.
3.Do zadań wychowawców w tym starszego wychowawcy - koordynatora w szczególności należy:
a) organizacja i prowadzenie zajęć grupowych i indywidualnych,
b) ponoszenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo dzieci pozostających w placówce,
c) prowadzenie dokumentacji tj. opracowywanie planów pracy i sprawozdań z wykonania zadań, opracowywanie rocznego i miesięcznego planu pracy,
d) organizowanie uroczystości, wyjść i wyjazdów,
e) dokumentowanie przebiegu pracy poprzez: dokonywanie systematycznych wpisów w dzienniku zajęć,
f) prowadzenie zeszytu obserwacji do notowania niepokojących spostrzeżeń u dzieci,
g) współpraca ze szkołą- wychowawcami, pedagogiem szkolnym, psychologiem, kuratorem rodzinnym, pracownikami socjalnymi, asystentami rodziny oraz z rodzicami dziecka,
h) dbanie, we współpracy z wychowankami, o estetykę pomieszczeń,
i) tworzenie atmosfery sprzyjającej poczuciu bezpieczeństwa, akceptacji i życzliwego zainteresowania połączonego z gotowością pomocy.
4.Do zadań specjalistów z zakresu socjoterapii, terapii pedagogicznej, psychologii w szczególności należy:
a) zdiagnozowanie potrzeb dziecka i opracowanie indywidualnych programów korekcyjnych, psychokorekcyjnych lub psychoprofilaktyczny,
b) prowadzenie dokumentacji wymienionej § 16 ust.2 Regulaminu.
c) wspieranie rodziców i wychowawców w rozwiązywaniu problemów dzieci.
5.Szczegółowe zadania pracowników Ośrodka określają indywidualne zakresy czynności.
Rozdział V – Zasady i zakres działania Działu Inicjatyw Lokalnych
§ 18
1.Dział Inicjatyw Lokalnych prowadzony jest w formach:
a) otwartych działań społeczno- kulturalnych dla rodzin zamieszkujących Gminę Miejską Lubań,
b) współpracy międzypokoleniowej dzieci i seniorów.
2.Do zadań Działu Inicjatyw Lokalnych należy:
a) integracja środowiska lokalnego w działaniach na rzecz dziecka, rodziny i osób starszych,
b) wspieranie aktywności społecznej i kulturalnej,
c) podejmowanie inicjatyw społecznych i współpraca z instytucjami,
d) promocja działań społeczno-kulturalnych.
3.Dokumentację Działu Inicjatyw Lokalnych stanowi:
a) roczny kalendarz wydarzeń i uroczystości,
b) listy obecności uczestników na zajęciach.
4.Za prawidłową organizację pracy Działu Inicjatyw Lokalnych odpowiedzialni są pracownicy Ośrodka.
Rozdział VI –Zadania i obowiązki pracowników Ośrodka
§ 19
Do wspólnych zadań wszystkich pracowników Ośrodka należy:
1) Przestrzeganie prawa i aktów wewnątrzzakładowych.
2) Wzajemna współpraca, w tym w szczególności współdziałanie z Dyrektorem przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowywania projektu planu finansowego Ośrodka oraz planowaniu wydatkowania środków na działalność Ośrodka.
3) Pogłębianie wiedzy i doskonalenie się w wykonywaniu zadań.
4) Organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony i zabezpieczenia posiadanego mienia oraz informacji niejawnych.
5) Ochrona danych osobowych.
6) Udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach oraz kompetentna i sprawna obsługa interesantów.
7) Przygotowywanie sprawozdań, ocen, analiz zakresie i bieżących informacji zakresie realizacji zadań.
8) Dokonywanie zakupów na potrzeby Ośrodka zgodnie z wprowadzonym Regulaminem udzielania zamówień publicznych.
9) Wykonywanie czynności kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a w szczególności:
10) Usprawniania własnej organizacji, metod w zakresie form pracy.
11) Wykonywanie zadań przekazanych do realizacji przez Dyrektora.
12) Sumienne, sprawne i bezstronne wykonywanie zadań, zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej przestrzeganie przepisów i zasad BHP oraz p.poż, przestrzeganie czasu pracy ustalonego w zakładzie.
§ 20
Do zadań administratora, który podlega bezpośrednio Dyrektorowi, należą:
1) Prowadzenie spraw osobowych.
2) Prowadzenie magazynu i gospodarowanie środkami trwałymi, i ruchomymi Ośrodka oraz zabezpieczenie jego mienia.
3) Obsługa sekretariatu.
4) Prowadzenie archiwum zakładowego.
5) Prowadzenie spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych.
6) Obsługa poczty elektronicznej i Internetu.
7) Wykonywanie czynności kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
8) Przyjmowanie korespondencji.
9) Prowadzenie wewnętrznego obiegu akt.
10) Stosowanie obowiązującego jednolitego rzeczowego wykazu akt.
11) Przygotowywanie i przekazywanie dokumentacji finansowo- księgowej i kadrowej do CUW.
12) Nadzór nad przestrzeganiem w Ośrodku ustawy o ochronie danych osobowych.
13) Koordynowanie i nadzór pracowników obsługi w zakresie działań związanych z utrzymaniem czystości w budynku i wokół niego.
Do zadań obsługi, która podlega bezpośrednio Dyrektorowi, należą:
1) Przeprowadzanie konserwacji i drobnych napraw sprzętu i wszystkich urządzeń zainstalowanych w budynku Ośrodka Wsparcia Dziennego.
2) Sprzątanie i utrzymywanie w czystości w Ośrodku oraz chodników przylegających do zabudowań oraz terenów zielonych tj. zamiatanie, koszenie traw, zbieranie owoców, wyrywanie chwastów oraz w okresie zimowym odśnieżanie i posypywanie piaskiem.
3) Dokonywanie przeglądów sprzętu w ogrodzie oraz ich naprawianie.
4) Malowanie sprzętów ogrodowych, ogrodzenia posesji oraz pomieszczeń budynku,
5) Wykonywanie innych drobnych remontów i napraw wadliwego sprzętu, pomoc w ustawianiu i przenoszeniu mebli, naprawa zamków, zawiasów, okien, drzwi, kranów i odpływów itp.
6) Dbanie o drożność wewnętrznej kanalizacji sanitarnej w budynku.
7) Dbanie o poręczny warsztat pracy, wnioskowanie o doposażanie warsztatu.
8) Znajomość instrukcji obsługi maszyn na stanowisku pracy oraz ich odpowiednia konserwacja.
9) Współpraca z innymi pracownikami i udzielanie im w miarę możliwości fachowej pomocy.
10) Uzgadnianie z przełożonym każdorazowego wyjścia w czasie pracy z wpisem do zeszytu wyjść.
11) Prowadzenie książki przeglądu stanu technicznego placu zabaw.
12) Wykonywanie innych prac zleconych przez przełożonych wynikających z organizacji pracy w placówce.
§ 21
Zadania koordynatora, starszego wychowawcy, wychowawcy, młodszego wychowawcy, oraz specjalistów, którzy podlegają bezpośrednio dyrektorowi reguluje §17 ust. 2-4 Regulaminu.
Rozdział VII - Zasady podpisywania pism
§ 22
§ 23
Pracownicy przygotowujący projekty pism i projekty innych dokumentów parafują je swoim podpisem umieszczonym na końcu tekstu z lewej strony.
Rozdział VIII - Postanowienia końcowe
§ 24
Zmiany postanowień niniejszego Regulaminu mogą być dokonywane za zgodą i po zatwierdzeniu przez Burmistrza Miasta Lubań.
§ 25
Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia.