Do zadań Sekretarza należy bieżące kierowanie Urzędem w zakresie zapewnienia właściwej organizacji pracy oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi, a w szczególności:
1. bieżące kierowanie pracą Urzędu,
2. nadzór nad organizacją Urzędu,
3. analizowanie i opiniowanie wniosków z zakresu doskonalenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji pracowników, kierowanie pracowników na szkolenia,
4. zatwierdzanie zakresów czynności pracowników,
5. wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników Urzędu z wyłączeniem spraw w zakresie zatrudniania, zwalniania, wynagradzania oraz karania,
6. analizowanie i opiniowanie wniosków dotyczących wynagrodzeń, premii, awansów pracowników Urzędu,
7. opracowywanie wniosków i propozycji dotyczących usprawniania organizacji pracy Urzędu, przeniesień pracowników, awansów, wyróżnień itp.,
8. analizowanie spraw dotyczących rozpatrywania skarg, wniosków i petycji,
9. prowadzenie ustaleń w zakresie organizacji świąt państwowych i miejskich,
10. nadzorowanie i koordynowanie działalności następujących komórek organizacyjnych:
11. wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia burmistrza.